angle-down angle-left angle-right angle-up calendar card city-banch conference exchange facebook football goal instagram lang-gb lang-sk long-arrow-down long-arrow-left long-arrow-right long-arrow-top maintenance menu neck pin rss scroll-arrow scroll-outline search teams thumb-up twitter video whistle youtube close

Pozor na falošné vstupenky na medzištátne zápasy!

05. Október 2017

BRATISLAVA (SFZ/PETER ŠURIN) – Vstupenky na medzištátny zápas. Téma, ktorá rezonuje vždy, keď je na obzore duel Kozákových sokolov. Cena, počet, čerstvo aj ich falšovanie. Ako vníma tú to skutočnosť SFZ? Odpovedá riaditeľ SFZ Marketing Jaroslav Šišolák (na fotografii vľavo).

Ako je to s oficálnou kapacitou City areny v Trnave? Kedy je vypredané?
“Sú čísla a čísla. Údaj 19 200, ako plná kapacita trnavského štadióna, je uvedený v projekte, ale reálne sme nikdy taký počet sedadiel nenapočítali. Na tribúnach sú aj neočíslované sedačky a v skutočnej kapacite štadióna, ktorá je niečo cez 18 000 miest, sú započítané všetky sedadlá. Vrátane tých, vyhradených pre médiá, VIP, biznis sky boxy, miesta pre ZŤP a treba počítať s tým, že nie celá kapacita ide do predaja. Je tu aj sektor hostí s 2000 miestami, plus treba zohľadniť aj takzvané nárazníkové zóny, bezpečnostné priestory, ktoré treba od počtu sedadiel rovnako odrátať. Navyše môže prísť požiadavka na dodatočné vyblokovanie miest pre médiá, takže reálna kapacita pre divákov sa mení zo zápasu na zápas. Minimálne dvesto až tristo sedadiel je takzvane plávajúcich, takže 16 800 plus-mínus je stav, o ktorom môžeme povedať, že štadión je vypredaný.“
Informácie k zápasu s Maltu hovoria, že súper nevyužil možnosť zaplniť sektor hostí, sú vstupenky doň k dispozícii slovenským priaznivcom?
“Sektor hostí je v Trnave na dvoch poschodiach, nie je technicky možné uvoľniť len jedno a druhé ostane prázdne. Partnerský zväz má vždy stanovený čas, do ktorého oznámi, či sektor využije pre svojich fanúšikov, konkrétne Malťania záujem nemali. Požiadali len o vstupenky I. kategórie pre zväzovú výpravu, ktoré im boli poskytnuté v inom sektore a ten klasický hosťovský využijeme pre slovenských fanúšikov. Takže máme zhruba o 2000 vstupeniek viac pre našich priaznivcov, ako na predchádzajúce medzištátne zápasy.“
Pri tejto príležitosti nemožno obísť fakt, ktorý zarezonoval v posledných dňoch – falšovanie vstupeniek na medzištátny zápas!
“Falšovanie je jav, existujúci od chvíle, kedy začali fungovať vstupenky. Aj na futbal. Vždy sa nájde niekto, kto cíti potrebu nezákonným spôsobom získať výhodu či sa obohatiť. Dnes sa doba posunula, už žijeme v ére elektronizácie, kľúčový je pojem QR kód. Týka sa to života na letiskách, v kinách, na iných typoch vstupeniek či dokladov. Takže dnes už na mnohých miestach stačí mať v rukách smartfon, na ktorom sa striedajú QR kódy a človek prechádza plynule z letiska do hotela, funguje a pracuje. Samotná vstupenka je len nosič QR kódu.“
Takže na štadión púšťa fanúšika QR kód, je to tak?
“Presne tak. Kódy su nezameniteľné, nenasledujú v číslených radoch, sú to náhodne vygenerované čísla, majúce desať- dvanásť znakov. Pre cudzieho človeka je neuhádnuteľný.“
Čo teda spôosbouje problémy?
“Neopatrnosť ľudí. Garanciou je oficiálny zdroj, z ktorého nadobudne záujemca vstupenku, v prípade podujatí SFZ sú to maxiticket, ticketportal a ticketmedia, vtedy zaručene nie je žiaden problém. Ak vstupenku človek získa darom alebo ju kupuje z neoficiálneho zdroja, či cez niektorý portál, ktorý so vstupenkami bežne obchoduje, typu vajagogo, treba si dávať pozor. Lebo vstupenka nemusí byť pravá.“
Poprosím vysvetlenie.
“U elektronickej vstupenky neexistuje originál. Ak priekupník predá 15-krát jej QR kód či jeho pdf formu, tak je na svete pätnásť originálov. Nedá sa to identifikovať, neexistuje doklad, takže turniket vyhodnotí prvého človeka, ktorý cezeň prejde s daným QR kódom. Tí zvyšní ostanú vonku pred štadiónom a nedomôžu sa pravdy. Pri papierových vstupenkách záleží na papieri, na ktorom je vytlačená, na ochranných prvkoch. Ale opäť platí, že čítačka pri vstupe načitáva QR kód, takže pustí prvého a ďalšieho či ďalších nie. Ak je držiteľ originálu, prvého výtlačku, až ikstým v rade, má jednoducho smolu. Pre turniket je dôležitý grafický symbol, teda QR kód, nie to, či je to prvá verzia alebo ikstá kópia. V momente, ako ním človek prejde, turniket registruje, že dané sedadlo je obsadené.“
Diskutovanou témou sú neraz ceny vstupeniek na medzištátne zápasy, ako sa nastavujú?
“Myslím si, že o cene sa bude diskutovať vždy.. Reálne, zápasy reprezentácie nemôžu stáť diváka euro či päť. Ľudia to nechcú počuť, ale pravda je taká, že pri 16- či 18-tisícovej návšteve organizácia zápasu niečo stojí. Pre organizátora každého podujatia, nielen športového a futbalového, je veľmi zlé, ak sa nevyzbierajú prostriedky – zo vstupného alebo od partnerov – na pokrytie jeho organizácie. Čím väčší počet divákov, tak zo zákona vyplýva, že musí byť tým väčší počet usporiadateľov a bezpečnostných zložiek. Je to taxatívne stanovené, koľko organizátorov na koľko návštevníkov, napríklad na zápase Slovensko – Anglicko v septembri 2016 sme mali akreditovaných 1100 ľudí z médií, bufetov, logistiky a bezpečnostných zložiek. Takže aby 18 000 ľudí videlo zápas, ďalších 1100 počas neho pracovalo. A to boli náklady tohto podujatia. Netvrdím, že nechceme aj niečo zarobiť, to je logické, ale pri priemernej cene vstupenky počas kvalifikácie môžem zodpovedne povedať, že toto nie je zárobková činnosť SFZ.“
Môžete byť konkrétny?
“Cenová hladina 50+ eur pre vstupenky I. kategórie na zápas s Anglickom nebola neštandardná vzhľadom na služby, kvalitu sedadiel, športový prežitok, bezpečnosť, imidž súpera a jeho futbalovú cenu. Pri zápasoch so Škótskom a Slovinskom sa ceny začínali trojkou, čo nie je nič neobvyklé, keď sme záležitosť prediskutovávali aj s UEFA, nebolo nám nič vyčítané. Pokiaľ ide o súperov nižšieho rangu, sú ceny vstupeniek nastavené, myslíme si, úplne primerane. Hovoríme o zápasoch áčka, pri dvadsaťjednotke nepresahuje cena vstupenky I. kategórie 10 eur, tam problém nikdy nebol. Zopakujem, že hovoríme v tejto chvíli o vstupenkách I. kategórie, pričom gro predaja kapacity štadióna tvoria vstupenky II. kategórie a tam je cenová hladina nižšia. Nech ma verejnosť aj kameňuje, som presvedčený, že pri nej je možné ísť na zápas aj viacerým členom jednej rodiny a finančne ju to nezruinuje.“

video na rozhovor vstupenky