SFZ ukončil pilotný projekt FIFA NDRC

Štvrtok, 27.2.2020 08:35 | Posledná aktualizácia 27.2.2020 08:35

BRATISLAVA (SFZ) - Slovenský futbalový zväz sa v roku 2017 zapojil zatiaľ ako jediná európska asociácia do pilotného projektu FIFA, ktorého cieľom bolo vytvorenie orgánu na riešenie sporov. Ten bude vyhovovať odporúčaniam FIFA pre národné komory pre riešenie sporov (NDRC - National Dispute Resolution Chamber) pri rešpektovaní požiadaviek národnej legislatívy. Podmienkou pre úspešné zavŕšenie projektu, na ktorý FIFA alokovala sumu 40 000 USD, bolo dosiahnutie konsenzu na vytvorenom národnom riešení medzi zástupcom hráčov (ÚFP), zástupcom klubov (ÚLK) a SFZ, ako iniciátorom celého projektu.

Vzhľadom na to, že počas pomerne dlhého obdobia nedošlo ku dosiahnutiu zhody na riešení ani na bilaterálnej úrovni medzi zástupcami Únie ligových klubov (ÚLK) a Únie futbalových profesionálov (ÚFP), respektíve práve naopak, prehĺbili sa rozdiely v základných východiskách a cieľoch projektu medzi SFZ a ÚFP, po prerokovaní vývoja a stavu projektu FIFA NDRC výkonný výbor SFZ rozhodol dňa 18. februára 2020 o ukončení projektu, o čom informoval zástupcov ÚLK a ÚFP na spoločnom zasadnutí  24. februára 2020.
Zásadný rozdiel vo východiskách SFZ a ÚFP spočíval v tom, že ÚFP trvala na dodržaní nezáväzných odporúčaní FIFA aj v takých otázkach, ktoré podľa názoru SFZ zákon o športe prikazuje riešiť inak, a tiež žiadala o uplatnenie princípu parity zastúpenia hráčov a klubov a neskôr konsenzu tam, kde bol SFZ presvedčený o správnosti uplatnenia princípu odbornosti a potrebe nestrannosti a nezávislosti predsedu a podpredsedu komory pre riešenie sporov od záujmových skupín vo futbale.

Podľa zákona o športe má o voľbe predsedu a podpredsedu orgánov na riešenie sporov rozhodovať najvyšší orgán t. j. konferencia SFZ a to bez akéhokoľvek obmedzenia (§19 ods. 1 písm. f) ZoŠ).

Ďalšie ustanovenie zákona o športe uvádza, že „každý člen národného športového zväzu môže navrhnúť kandidáta na volenú funkciu v orgánoch národného športového zväzu” (§19 ods. 1 písm. i) ZoŠ). 

ÚFP opakovane navrhovala riešenia, ktoré boli podľa názoru SFZ v rozpore so zákonom o športe. ÚFP najskôr presadzovala návrh, že jedného z kandidátov na predsedu alebo podpredsedu komory navrhne konferencii ÚFP a druhého ÚLK, tí budú každý rok rotovať vo funkcii predsedu a podpredsedu. Ak by konferencia neschválila kandidáta ÚFP, o kandidátovi ÚLK sa hlasovať nebude (aby nemohlo dôjsť k neschváleniu kandidáta ÚFP). Neskôr ÚFP navrhovala, aby boli obaja kandidáti za ÚFP aj za ÚLK schvaľovaní v spoločnom hlasovaní. Tieto návrhy nespĺňali ani vecnú podstatu voľby, ktorá vyžaduje, aby volebný systém umožňoval voliť aj z viacerých navrhnutých kandidátov, nie iba schvaľovať jediného kandidáta vopred vybratého/dohodnutého medzi ÚFP a ÚLK.
Podstatou posledného návrhu ÚFP bolo, že predsedu a podpredsedu komory volí konferencia na základe spoločného návrhu (I) člena záujmových združení klubov najvyššej a druhej najvyššej súťaže a (II) záujmového združenia hráčov, ktoré je členom FIFPro. Nie je možné voľbu konferencie nijako viazať na konsenzus ÚLK a ÚFP, takáto voľba by bola v priamom rozpore so zákonom o športe.
Hlavná kontrolórka športu, ktorú SFZ požiadal o posúdenie súladu stanov SFZ so zákonom o športe, vyčítala SFZ doterajší systém kreovania predsedu a podpredsedu cez plénum komory s tým, že stanovisko pléna komory by malo mať iba odporúčací charakter, aby sa všetci kandidáti, navrhnutí členmi SFZ, dostali do volieb na konferenciu.
Pre futbal je dobre, že hlavná kontrolórka športu formulovala svoju výhradu len formou odporúčania, nakoľko v prípade, ak by konštatovala nesúlad stanov SFZ so zákonom o športe, znamenalo by to aktivovanie ustanovenia §66 ods. 5 zákona o športe, podľa ktorého by SFZ ako najväčší národný športový zväz momentom konštatovania nesúladu stratil zo zákona spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov a muselo by mu byť pozastavené poskytovanie štátnych prostriedkov.
Komora na riešenie sporov SFZ nerieši len spory profesionálneho futbalu ako komora FIFA, ale aj spory amatérskeho futbalu, futsalu a plážového futbalu, spory hráčov, rozhodcov, trénerov, delegátov a iných funkcionárov, preto bolo prijaté východisko, aby kandidáti na predsedu a podpredsedu komory boli kreovaní na základe princípu odbornosti z radov rešpektovaných odborníkov na športové právo, ktorí sú nestranní a nezávislí od všetkých záujmových skupín vo futbale. Ich nestrannosť a nezávislosť je dôležitá aj preto, že budú predsedať senátom, zloženým vždy z rovnakého počtu členov komory zvolených za hráčov a za kluby.
Komora SFZ na riešenie sporov je „orgán na riešenie sporov” pre celý slovenský futbal podľa zákona o športe.
Nie je to koncept komory FIFA, zúžený len na spory profesionálneho futbalu s medzinárodným prvkom, lebo má obligatórne neporovnateľne širšiu právomoc, danú zákonom o športe (§52 ods. 2) ako FIFA DRC i širší rozsah subjektov, ktorých spory je podľa zákona oprávnená i povinná prerokovať pri dodržaní zásad spravodlivého procesu (§52 ods. 3 ZoŠ).
Vzhľadom na nezlučiteľnosť základných východísk a cieľov SFZ a ÚFP pri kreovaní predsedu a podpredsedu komory, VV SFZ rozhodol o ukončení projektu FIFA NDRC. V rámci pripravovaného návrhu na zmenu stanov SFZ, ktorý bol 11. februára 2020 zverejnený na pripomienkové konanie, navrhol riešenie v súlade s národnou legislatívou, čo akceptuje aj FIFA ako relevantný dôvod na odchýlenie sa od jej predpisov a odporúčaní.
Je potrebné uviesť, že navrhované riešenie SFZ je v úplnom súlade s §19 ods. 1 písm. f) a i) zákona o športe a preto neohrozí cca 11,5 milióna eur, ktoré ročne SFZ dostáva na činnosť zo štátnych prostriedkov, a ani ďalšie dotačné prostriedky, ktoré futbal prostredníctvom SFZ dostáva od štátu na rekonštrukciu štadiónov a iné projekty. Ak by Slovenský futbalový zväz stratil spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov z dôvodu nesúladu stanov SFZ s pravidlami uvedenými v §19 až 23 zákona o športe, o všetky tieto prostriedky môže futbal prísť.
Zmena, ktorú predstaví SFZ delegátom konferencie dňa 28. februára 2020, bude kopírovať znenie požadované národnou legislatívou (zákonom o športe) a vylúčia sa tým akékoľvek pochybnosti o súladnosti stanov SFZ so znením zákona o športe.


SFZ

Značky